Pokyny k ročníkové práci z roku 2009

09.10.2009 16:39

Ročníková práce (studijní obor- Pedagogické lyceum)

1)      Význam ročníkové práce

 

Ročníková  práce by měla prokázat:

-          míru samostatně nabytých vědomostí v daném tématu studijního předmětu

-          dovednost práce s odbornou literaturou

-          dovednost práce s vybranými metodami vědeckého výzkumu

-          míru samostatného písemného zpracování

-          dovednost dodržení předepsaných norem pro úpravu tištěného textu a bibliografických citací

-          dovednost veřejné prezentace a obhajoby

 

Od samostatného zpracovávání práce lze očekávat:

-          rozšíření  a prohloubení  vědomostí a dovedností žáka, které mu umožní se snadněji rozhodovat o další vzdělávací cestě zejména studiu na vysoké škole či vyšší odborné škole)

-          prohloubení dovedností žáka potřebných  pro práci s informačními zdroji

-          osvojení a zdokonalení principů a strategií řešení problémů

-          zdokonalení komunikativních dovedností žáka

 

Nikdy by se nemělo jednat jen o tzv. kompilaci (výpis z několika odborných knih).

 

2)      Téma ročníkové  práce

Témata ročníkových prací  se zveřejňují v termínu daném v plánu školy na příslušný školní rok, zpravidla do 30. září.

Předmětové komise  navrhují témata odpovídající  zaměření studia  a jednotlivých učitelů. Jestliže se však student zabývá určitou problematikou, může  navrhnout své vlastní téma ročníkové práce a metodiku konzultovat se zvoleným vedoucím práce.

Vedoucím práce se stává ten, kdo téma vypsal, v případě tématu vlastního požádá student o vedení některého z učitelů školy, který mu může vyhovět.  

Navrhovaná témata odevzdají předmětové komise v daném termínu zástupci ředitele, ten je předá třídnímu učiteli  a zároveň zveřejní na webových stránkách školy.

 

3)      Zadání ročníkové práce

Do termínu určeného v plánu práce na příslušný školní rok, zpravidla do 15. října, žák nahlásí třídnímu učiteli téma své ročníkové práce a vedoucího práce.

Třídní učitel povede o rozdělení ročníkových prací evidenci, kopii odevzdá zástupci ředitele.

 

4)      Úloha vedoucího ročníkové práce

Vedoucí práce rámcově řídí a průběžně kontroluje práci žáka. Probírá s žákem zejména koncepční otázky a obtížnější partie a vede ho k soustavné, samostatné práci. Vedoucí  práce pomáhá žákovi  sestavit pracovní plán, upřesňuje základní literaturu, prameny a volbu metod zpracování.

Vlastní zpracování je záležitostí žáka, vedoucí práce ji jen řídí z hlediska celkové koncepce a metodologických postupů, upozorňuje žáka  na nesprávnosti, na možnosti použití dalších pramenů a literatury, radí v teoretických a odborných otázkách, posuzuje některé zpracované části práce, kontroluje průběžné plnění úkolů podle plánu.

 

Navazovat a udržovat kontakt s vedoucím práce je povinností žáka!

 

5)      Odevzdání a hodnocení  ročníkové práce

Žák odevzdá hotovou ročníkovou práci ve dvou výtiscích ( originál + kopie)  vedoucímu práce v termínu daném v plánu školy na příslušný školní rok, zpravidla nejpozději v   prvním červnovém týdnu. Autor se zavazuje, že jednu kopii ponechá škole k dispozici po dobu 5 let jako studijní materiál pro mladší spolužáky. Po pěti letech má žák právo, aby mu byla na jeho žádost práce vydána. Škola se zároveň zavazuje, že práci neposkytne bez svolení autora třetí osobě ani ji nevyužije ke komerčním účelům.

Práci bude hodnotit vedoucí práce a oponent, který bude určen vedením školy.

Hodnocena bude jak písemná forma práce, tak i veřejná prezentace a obhajoba.

Slovní hodnocení práce může být  zahrnuto do klasifikace daného předmětu.

Pokud věcná a formální stránka zásadním způsobem nebude odpovídat požadavkům, žák nebude připuštěn k veřejné prezentaci a obhajobě. V tomto případě mu bude stanoven další termín odevzdání práce a následné prezentace a obhajoby.

Pokud žák práci neobhájí, nebude klasifikován z daného předmětu.

 

6)      Veřejná prezentace a obhajoba ročníkové práce

Veřejná prezentace a obhajoba proběhne v  termínu stanoveném v plánu školy na příslušný školní rok, zpravidla druhý týden v červnu. Prezentace je veřejná před publikem (např. vedení školy, spolužáci).

Veřejná prezentace a obhajoba trvá 15 minut. Žák posluchače informuje o tom, jaké téma zpracoval, proč si ho vybral, k jakým výsledkům došel apod.

Vedoucí práce a oponent mají právo položit žákovi doplňující otázky.

Výsledek se žák dozví v den obhajoby.

7)      Formální  a věcná stránka práce

Titulní strana obsahuje:
     -  
Jméno a příjmení autora práce
     -   Název práce
     -   Vyučovací předmět, ve kterém je práce psána
     -   Školní rok, ve kterém byla práce dokončena
     -    Podpisem potvrzené prohlášení „ Potvrzuji, že jsem ročníkovou písemnou práci zpracoval/a samostatně.“

Druhá strana obsahuje:
      -  
Obsah tj. přehledný výčet kapitol, vč. odkazů na strany.

Obsah práce ( každá z následujících částí začíná na nové stránce)

V úvodu se přesně vymezí problém, kterým se práce zabývá, vysvětlí se, k čemu má práce sloužit, proč je napsána.                                                                                              V teoretické části se uvede, kdo už v této oblasti pracoval, k jakým výsledkům došel.           Další částí je vlastní výzkum, tj. stručný, přehledný a výstižný popis postupu práce, použitých materiálů atp.                                                                                                         Výsledky obsahují fakta, která vzešla z výzkumu. Mohou se tlumočit ve větách, grafech, tabulkách, diagramech atp. Výsledky mají být stručné, jasné, srozumitelné.                  V závěru se v předchozí části uvedené výsledky hodnotí a komentují.                             Vlastní výzkum není podmínkou práce, u některých témat žák své schopnosti a dovednosti prokáže tím, že se orientuje v odborné literatuře.                                                                        Seznam pramenů a použité literatury  musí obsahovat veškerou literaturu a zdroje,  které žák využíval.                                                                                                                        Shromážděné materiály, obrazová dokumentace atp. se připojují ve formě přílohy.

Minimální rozsah je 10 stran textu bez příloh, maximum 15 stran (v případě zpracování grafů, tabulek atp. je možno více). Práce bude doplněna anotací. 

Základní technické údaje (úprava práce se řídí normou ČSN  01 6910)
V celém textu je nutno zachovávat jednotnou grafickou úpravu.

  • Okraje a zarovnání

25mm horní okraj a 25 mm dolní okraj                                                                                           35 mm levý okraj a 25 mm pravý okraj

Zarovnání se volí zpravidla oboustranné (do bloku).

  • Velikost a typ písma

Minimálně 11 bodů, maximálně 15 bodů (při použití Times New Roman se doporučuje nastavit základní velikost písma 13 bodů). Velikost v nadpisech kapitol by neměla přesáhnout 24 bodů, v nadpisech podkapitol 18 bodů. Pro popisy tabulek a obrázků se používá písmo o jeden bod menší než u základního textu. Odkazy na literaturu a poznámky se píší písmem zhruba o třetinu menším než základní text.

  • Řádkování

Řádková rozteč u textu napsaného základní velikostí písma se nastavuje tak, aby na stránku připadalo 30 řádků (záhlaví a zápatí se do počtu řádků nezapočítává).

  • Odstavce

Mezi odstavci se řádkuje 2x (1 řádek je mezera).   Odstavce se odsazují od zarážky 5 úhozů od levé svislice nebo bez odsazení od levé svislice – bloková úprava.

  • Nadpisy

Od předcházejícího textu se oddělují dvěma prázdnými řádky.

  • Interpunkce

Interpunkční znaménka (tečka, čárka, dvojtečka…) se připojují těsně za předcházející slovo bez mezery. Za interpunkčním znaménkem následuje mezera. Pokud jsou 2 interpunkční znaménka za sebou, mezera je až za druhým (např.: žáci). V desetinných číslech není mezera před ani za desetinnou čárkou.

  • Pomlčka

Před i za pomlčkou je mezera (22. – 23. května). Spojovník se připojuje bez mezery (Praha‑ ‑východ, máte-li) a pokud je pokračování na dalším řádku, opakuje se spojovník - viz ukázka .

  • Závorky, uvozovky, lomítko se připojují bez mezer.
  • Tituly před jménem bez čárky, za jménem se oddělují čárkou (Ing. Jan Malý, Petr Nosek, DiS).
  • Telefonní čísla se píší ve skupinách po třech znacích (353 577 021, 777 215 456).
  • Místo, datum – viz ukázka níže.                                                                                 Karlovy Vary 1. května 2008
  • Číslování stránek

Do počtu stran se započítávají  stránky od titulní strany, ale číslo strany se uvádí až od samotného textu (tzn., že na strany titulní, prohlášení, poděkování, obsah se číslo neuvádí). Číslo strany se nejčastěji uvádí v zápatí uprostřed nebo v pravém dolním rohu.

·         Použitá literatura a prameny (dle České normy ČSN ISO 690-02)

Musí obsahovat všechnu literaturu a prameny, s kterými student pracoval.

Záznamy se řadí abecedně podle příjmení autora, u prací bez autora podle prvního slova titulu.

Např.

Bartoš, Josef. Metodika diplomové práce. 2. přeprac. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP, 1991. 77 s. ISBN 80 – 7067 - 062 - 2.

Chloupek, Jan. aj. Stylistika češtiny. 1. vyd. Praha: SPN, 1991. 294 s.

ISBN 80 – 04 – 23302 - 4.

 

·         Přílohy

Množství příloh by mělo být úměrné práci. Uvádíme jejich seznam a přílohy číslujeme.

 

 

Poznámky a doporučení

-          Studijní volno na soustředěnou práci se bude čerpat v termínu daném v plánu práce příslušného školního roku, zpravidla v návaznosti na velikonoční prázdniny, další 2 dny je možno čerpat podle potřeby na základě uvolnění třídním učitelem.

-          Práce musí mít přísně logickou výstavbu, dodržují se logická a stylistická pravidla.     

      (Čtenář musí chápat, co chtěl autor vyjádřit).

-          Nejlepší vyjádření je jasné, stručné, jednoduché, mnohomluvnost a rozvláčná neurčitost znesnadňují pochopení, nudí.

-          Je třeba dávat si pozor na směšování objektivních výsledků a vyjádření vlastního názoru.

-          Cizí myšlenky se nevydávají za vlastní. Přejímání hotových prací z internetu je nepřípustné. Tato skutečnost je důvodem k nepřipuštění k obhajobě.

-          Práce musí být pravopisně bezchybná.